Antenne update

Al tijden zat ik te dubben over het aanschaffen van een FB-13 van Fritzel, samen met een extra mastje, door het dak heen, moet dit gaan lukken zonder dat ik de “hoofdmast” ( welke “vol” is ) niet in de weg zit…
De FB-13 ( rotary dipole, 10-15 & 20 M ) hoeft namelijk maar 90 graden te kunnen draaien om maximaal z’n werk te kunnen doen. Dit zal net gaan, zonder dat deze tegen de andere mast aan komt, dus: DOEN !

FB-13 aangeschaft, constructie gemaakt om de rotor ( Yaesu G-1000DXC ) en het toplager BINNENSHUIS onder het dak te kunnen plaatsen. Deze komt tegen een muurtje op het zoldertje voor de shack, aluminium pijpje van 5M lengte, 50mm rond met een wanddikte van 5mm door het schuine dak, waterdicht gemaakt met een dakpan voor beluchting en een zelfgeknutselde PVC afdichting op de pan & de mast.

De hele constructie met 10 chemische muurankers gemonteerd, mastje op het dak gehesen en de FB-13 gemonteerd…
Makkelijker gezegd dan gedaan, was toch nog een hele klus om 5M pijp van 10 KG samen met de FB-13 bovenin precies in een gaatje door het dak heen te frommelen, maar….het zit ! En het werkt ! Beter dan verwacht eigenlijk, want zo hoog staat het niet… ( wilde ik ook niet, trouwens )
De rotorklok is zo afgesteld, dat ik niet de FB-13 in puin draai tegen de andere mast, als ik ff niet oplet of zo… 🙂

De 20M inverted V-draad dipool heb ik een dag later vervangen door eentje voor 40M, en ook dit is een hele vooruitgang !
Kortom, geslaagde operatie, met dank aan collega’s Rob ( PA3EQB ) en Karel ( PD0RLM ) anders had ik nu nog op het dak gezeten…

Klik hier voor een ( full size ) foto-impressie.

4 thoughts on “Antenne update

  1. Rob, kan je eens een stukje posten over hoe de FB-13 bevalt? Hoe werkt hij in vergelijking met de draadantenne’s, heb je er al fraaie verbindingen mee gemaakt? Lijkt me interessant!

  2. Pingback: FB-13 rotary dipole vs draad-dipole | PD2RSW

Geef een reactie

