FB-13 rotary dipole vs draad-dipole

Na een aantal maanden de FB-13 gebruikt te hebben, blijkt (in mijn situatie) het volgende…:

Ten opzichte van de 20M draad-dipole, welke voorheen op de zelfde hoogte uitgespannen was, is het ruisniveau flink gezakt, het zgn man made noise level is tevens vele malen minder als met de draad-dipole.
De signalen zijn duidelijk harder, maar het verschil is uiteraard niet spectaculair… Wel de stations die ver in de ruis zitten zijn met de FB-13 (uitgericht) flink beter waar te nemen en ook het uitgezonden signaal van mijn kant wordt eerder beantwoord .

Als ik dezelfde vergelijking maak met de 10M, zie in vergelijk met de oude 10M draad-dipole ongeveer de zelfde verschillen, maar met een vertical voor 28mHz, welke als een proefopstelling een tijdje in de tuin heeft gestaan, op een mastje van een meter of 8/9, is het een heel ander verhaal…
De vertical pakt veel en veel meer “rotzooi” (lees: storing / m.m.n.) uit de omgeving op en de ook het ruisniveau is duidelijk veel hoger…
Daardoor worden de gehoorde signalen flink de kop in gedrukt, waardoor het voordeel van de vertical in mijn situatie geheel teniet wordt gedaan t.o.v. de FB-13 . De vertical is dus ook verdwenen uit het “antennepark” van PD2RSW . Tuurlijk, in een open veld met weinig of geen bebouwing en zeker uit een woonwijk vandaan, of ver hierboven uit, zal zo’n vertical het zeker op grotere afstand beter (kunnen) doen als een dipool, maar da’s nou net ff niet het geval.
Foto-UZIWSPK8
Kortom, in mijn huidige situatie, voeldoet de FB-13 rotary dipole in alle opzichten aan mijn verwachtingen, heeft al een aantal forse stormen met in de mast gemeten windsnelheden van zo’n 85km p/u doorstaan, het ding glimt nog steeds (nog wel…) en wordt met grote regelmaat gebruikt…
De enige draad-dipolen die ik nu nog gebruik zijn voor 40 & 80M, maar dat wilde ik maar zo laten…

Bovenstaand relaas is natuurlijk geen “rocket-science” , maar voor iemand die overweegt om een FB-13 aan te schaffen, is het leuk om mee te nemen in de keuze…
Mast binnen
(zie ook mijn eerdere post: antenne update…)

Plaats een reactie